Kildearbejde - Gruppe 1, lektion 6
Pædagogiske principper
Hvilke egenskaber ligger Hitler vægt på?
- Et altetisk rovdyr
- Styret af egne drifter – dog skal man besidde selvbeherskelse
- Styrke
- Overvinde dødsfrygten
- Opdragelse i kraft af fysiske prøver og tests
- Heroisk ungdom
- pligt overfor den fremtidige stat
Hvad er Hitlers syn på akademisk viden?
- intellektuel opdragelse er unødvendig
- Viden skal tilegnes gennem erfaringer
Hvad kan formålet med denne pædagogik være? hvad skal de unge mennesker opdrages til?
- At være uforfærdet, frygtløs og stærk
- fuld kontrol over sig selv
- Den tyske ungdom skal opdrages til at være kampklar soldater – overfor systemet
Optagelse i Deutsches jungvolk
(optagelsesceremonien for IO-årige drenge, der fandt sted på Hitlers fødselsdag, stammer fra Hitlerjugends Trierafdeling 1940)
Hvorfor er det vigtigt at ceremonien bliver markeret så formelt?
- For at markere vigtigheden af den ed som aflægges
- fremme ærefrygten
- det er formelt og offentligt for at markere en social accept
- ceremonien kan vække associationer til ritualer som konfirmation – i det ceremonien omtales som skælsættende og hellig – man tilhører føreren
Ifølge eden, hvad er det så drengen siger ja for al tid fremover?
- Troskab og loyalitet med føreren
- binde sig til føreren (du tilhører føreren)
- modtaget i fællesskabet (en del af det officielle samfund)
Hvordan passer det med Hitlers pædagogiske principper?
- den totale troskab til føreren høre godt sammen med en frygtløshed. det er vigtigt med en absolut tillid og villighed til at ofre sig – hvis man skal følge nogen blindt.
- I Hitler jugend aflægger man en ed som forpligter til troskab mod føreren (ikke landet) og ifølge Hitler er det også en vigtig del af de unges opdragelse – de har pligt til at kæmpe for statens nationalsocialistiske fremtid.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.