· Argument:
Det
er blevet almindeligt at sætte forstærkende ord som
"pisse" eller "skide" foran
"god": "pissegod" eller
"skidegod.
Kan
man overhovedet tale om etik, når det ikke drejer sig om et forhold mellem
mennesker, men kun om den enkeltes selvopfattelse og -realisering?
Modargument:
Ja
det kan man. Etik er ikke kun et forhold mellem mennesker, etik handler også om
de valg vi tager i livet.
· Argument:
Mens
man overvejer dette, kan man måske i mellemtiden nøjes med at sige som
sprogforskeren PAUL Diderichsen, der mente empirisk at kunne iagttage, at en
række vigtige ord som godt/ondt, pligt, moral, ansvar etc. bliver så underligt
slarne, når ordet "Gud" glider ud af sproget.
Modargument:
Man
kan sagtens snakke etik, godt/ondt osv. uden at tale om Gud - i dag snakker vi
i stedet om det enkelte menneske og om hvad der er vigtig for os. Vi er som
individ overbevist om at vi er det vigtigste menneske og at vi er en slags
'Gud'
· Argument :
Hvordan
i alverden skal man få plads til et begreb som tilgivelse, hvis ikke der er
fordringer, der gælder alment etisk, og ikke blot efter den enkeltes eget
valg?
Modargument:
Vi
kan godt tilgive uden at leve livet efter en etik - alle lever efter deres
personlige form for etik, en blanding af alle etikker og moraler.
· Argument:
Et
demokratisk samfund vil altid have vanskeligheder med at fortælle sine
medlemmer, hvad de skal eller bør gøre -medmindre man da indfører et konsekvent
flertalsdiktatur
Modargument:
I
et demokratisk samfund skal man ikke have at vide ”hvad man bør gøre,” da det
er ens egen holdninger og meninger der står frem i et demokratisk samfund.
Modsat diktatur.
· Argument:
Moralen
kan ikke klare sig uden religion.
Modargument:
Jo.
Selvom du er ateist kan man godt have en moralsk etik! (tit er den måske bedre
end en religiøs, da man ikke har en "belønningen" for ens valg, men
gør det af gode grunde)
Daniel, Ronnie, Mathias, Søs & Vicki
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.